Domů Paglia Orba – 2525 m n. m.
« Domů »
19.8.2015 Komentáře: 0 aneb bez keců

Paglia Orba – 2525 m n. m.

Detaily túry:

Kde to najdeme: Haute Corse, Korsika, Francie (zde)

Výchozí a cílový bod: Parkoviště v silniční smyčce pod Col de Vergio, nazvané “Le Fer a Cheval” – 1329 m n. m. (zde)

Nejvyšší bod výletu: Paglia Orba (2525 m n. m.)

Klasické vysokohorské cesty až k chatě Ciocolu di Midi, je to součást dálkové GR20, takže dobře značená. Do sedla Col de Mauro je cesta jasně zřetelná, pak se různě větví, klikatí a spojuje až na vrchol Paglia Orby (zde už se jedná o náročný výstup převážně lezeckého charakteru). Cesta je „značená“ mužíky, kteří jsou ovšem úplně všude, tak to chce dobrý orientační smysl.

Začít můžete i přímo z Col de Vergio, je tam velké parkoviště, jen si tím cestu o maličko protáhnete.

paglia_orba_m paglia_orba_h

Popis trasy:

Ze serpentiny vejdete přímo do lesa a jděte po místní (modré) značce – nenechte se zmát, když uhne na užší stezku a držte se modré (neb je dobrá). Po chvíli se připojíte na dálkovou trasu GR20 zprava (jako že GR20 bude vlevo :-)), značenou červenobílým značením – tady se nechte zmást a modrou opusťte :-) Po GR vyjdete na sluníčko – do úbočí údolí s úžasně velkými borovicemi. Dojdete ke kempu (vlastně salaš Radule, vtipně pojmenovaná Bergerie de GRadule :-)). Projdete skrz, možná uvidíte i kozy nebo ovce nebo něco v tom smyslu, co tu chovají, a jste u potoka, který vytváří krásné kaskády (Cascade de Radule) a skalní hrnce. Zatím ale není vůbec teplo na koupání, fouká tu opravdu ledový vichr.. Celou dobu až skoro k chatě se jde do mírného kopce podél říčky v rozlehlém údolí, akorát se nám střídala údolí vyhřátá na maximum s těmi vyfoukanými (v podstatě to bylo jak modelky – pořád obléknout, svléknout, obléknout, svléknout… a takhle bych mohla pokračovat…… ještě jednou :-)). V jednom místě se vám cesta rozdělí: buď přes most vlevo nebo před ním dále rovně – je to jedno, stejně se ty cesty setkají na velkých plochých kamenech, kde přeskáčete potůček, ale pozor, kdyby bylo hodně vody, přejděte most doleva, hopsání po kamenech by v prudkém potoce nemuselo být bezpečné. Po cestě se kocháte rozlehlými zelenými pláněmi se skalnatými vrcholy v pozadí. Když už máte na dohled chatu, na velkém kameni pak uvidíte velkou červenou šipku doleva do kopce. Buď se po ní vydejte a dojdete k chatě velkým obloukem, avšak s krásným výhledem až k moři, nebo jděte rovně a dojděte k chatě zespodu (my jsme šli spodem tam a vrchem zpátky).

U chaty Ciuttulu di I Mori se dá dobře posedět a nasvačit, je zde k dispozici pitná voda. Odsud pokračuje GR20 jasně zřetelnou cestou JV směrem, ale na vrchol Paglia Orby musíte vyšlapanou pěšinou přímo na sever do sedla Col des Maures. Buď dojdete až do nejnižšího bodu sedla a odtamtud skalním labyrintem kolmo vpravo (poskytne vám to majestátní výhled na druhou stranu) nebo to vezmete trochu bokem před sedlem vpravo.. Nicméně ani ze sedla nečekejte „hřebenovku“, je to fakt bludiště mezi skálami, šplhačka a lezačka. Občas se koukněte zpět, je hezky vidět slavné skalní okno v masivu protější příkré Capu Tafunatu, které z jednoho místa vypadá jako netopýr, a otvírají se úžasné výhledy směrem k moři na Golfe de Porto. Vést by vás měli kamenní mužíci, ale ti jsou skoro všude, takže houby vedou, spíš matou. Udržujte pořád směr do kopce a na V až SV, až pak potkáte jednu jedinou cestu… Uff… Bohužel, když už si myslíte, že jste se tam doplazili, zjistíte, že musíte ještě jednou trochu dolů a nahoru, ještě výše a ještě víc bokem, před vámi je velká proláklina. Po obejití už je to na pohodu, nahoře by se dalo i spinkat :-) Možná vás ten celý podnik dost vyšťaví, lezení a hledání cesty bylo zvláště ze začátku dost náročné, ale ten pohled shora stojí za to. Je tam postavená protivětrná bariéra z kamení, protože ledový vítr je tu opravdu všudypřítomný (asi od moře a výškou chladne).

Užijte si výhledů a stejnou cestou jděte dolů.. Resp. tím bludištěm na Orbě možná nepůjdete stejnou cestou, ale k chatě a od chaty k autu už ano, skoro doslova po svých stopách. Doporučujeme osvěžit nohy v jednom z jezírek, které po cestě určitě budete obdivovat. Cestou zpět ještě vyniknou mohutné borovice v údolí před vámi, fascinující.

Čas túry: 10 hod.

Doplňující informace:

Použitá mapa: Popis v průvodci (Korsika – 75 nejkrásnějších tras), ale cesta se v podstatě ztratit nedá

Přespání v okolí: Pokud spíte v autě, je více než vhodný plac u lanového parku zde: (k dispozici pitná voda z pramene, stoly s lavicemi a svatý noční klid)

nebo doporučujeme odpoledne den předem popojít do kempu u kaskád Radules, je to kouzelné místo (prý příště :-)) a odtamtud ráno vyrazit. Pozor! V sedle Col de Vergio se spát nesmí, ačkoli to není nikde napsané. Osobně jsme byli svědky kontroly, kdy ochranáři posílali VANy k lanovému parku..