Domů Triglav – 2864 m n. m.
« Domů »
15.8.2012 Komentáře: 0 aneb bez keců

Triglav – 2864 m n. m.

Detaily túry:

Kde: Julské Alpy, Slovinsko (mapa zde)

Výchozí a cílový bod: Kovinarska koča – 868 m n.m.

Nejvyšší bod: Triglav, 2864 m n.m.

VHT značené cesty + ferrata na vrchol Triglavu; trek zvládne i netrénovaný, ale zdravý člověk, i trénované dítě. Zvláště vrcholová část je velmi frekventovaná, při vyhýbání se na ostrých hřebíncích občas není od věci se raději zajistit. Nedoporučujeme trasu absolvovat za mokrého počasí

Triglav z KrmyTriglav z Krmy H

Popis treku (13. – 15. 8. 2012):

1. den – Kovinarska koča (868 m n.m.) – Vodnikov dom (1817 m n.m.)

Auta jsme nechali stát na parkovišti přímo u Kovinarske koči, bez jakýchkoli problémů. Až po cestě jsme zjistili, že o kousek dál je veliké parkoviště :-) Protože jsme si všichni pro jistotu táhli ferratová nádobíčka, rozhodli jsme se podle mapy, že si dáme jeden Klettersteig hned na úvod na rozcvičenou, abychom navíc nemuseli jít stejnou trasu tam i zpět. V Dolině Krma, kousek od parkoviště jsme odbočili na cestu vedoucí přímo proti svahu. Veděli jsme podle mapy, že to bude trochu brutálnější stoupák, ale protože jsme očekávali ferratu, byli jsme s tím smířeni. Brzy jsme začali funět po lesních cestách, až jsme narazili na skalní úsek. Paráda, polezeme! Bohužel, ten kousek jsme nějak přelezli svépomocí a dál jsme funěli po lesní cestě. Záhy jsme pochopili, že nás nečeká ferrata v pravém slova smyslu, ale jen velmi prudký kopec, kde nebýt trekingových hůlek, asi bych vypustila duši. Převýšení cca 600 m jsme zvládli na 1 km cesty, což už je docela krpál :-) Tento kus vám zabere celé dopoledne, ne-li část odpoledne. Nám trvalo cca 5 hodin jen dostat se na hřebeny, na Lipanski vrh. Před námi bylo ještě dalších 9 km s opravdu ferratovými úseky, nad hlavou se nám začaly honit černé mraky a jeden člen výpravy byl souhrou více okolností dost vyčerpaný. Takže hurá, jedeme dál.

Následující úsek byl za odměnu, charakteristikou stejný jako hřebenovka, jen vedl vesměs po úbočích. Nahoru, dolů, do kopečka, z kopečka, udržující přibližně stejnou nadm. výšku. Jedno sedlo (Srenjski preval), druhé sedlo (Studorski preval), mezitím Mali draški vrh. Jeden skalnatý výběžek byl opravdu ferratový, stejně tak i jeden úsek přímo ve skalní stěně. Po chvíli se ocitnete jen pár metrů od kolmého srázu dolů, kdo ví, jak pevný je travnatý drn pod nohami? ;-) Cesta pak přešla v klopýtavou stezku mezi šutry a klečí po úbočí hory. Když dojdete až sem, máte v podstatě vyhráno, protože zvlášť po deštíku, který nám sprchnul (naštěstí až po ferratách), vápencové šutráky pěkně klouzaly. Posledním úsekem – od Planiny Tosc – už pohrdne i malé dítě :-) Pevná široká a rovná cesta obházející po vrstevnici horu Tosc je balzámem na duši, jen pořád očekáváte chatu a ona je pořád za rohem a za dalším rohem a za dalším, až konečně – v rozcestném sedélku mezi stromy ji máte na dohled. Do chaty vede pohodový traverz.

Délka úseku: 10,5 hodiny

2. den – Vodnikov dom (1817 m n.m.) – Vodnikov dom (1817 m n.m.) :-)

Přímo z terasy chaty máte výhled na tatíčka Triglava v celé své kráse. Když se vám poštěstí, zastihnete ho růžově zářícího ranním sluncem a to vás absolutně nabudí ho navštívit osobně. Cesta z Vodnikova domu je naprosto zřejmá. Po prašné cestě a po skalkách (s kovovými jistícími prvky) do sedla Konjski preval a odtamtud klikatící se cestou k Domu Planika. Zde si dejte míchaná vejce nebo čaj, příjemná obsluha v útulné chatě vždy potěší :-) U Domu se pasou ovečky, což zpříjemňuje zde začínající šutrové královtství. Od Domu Planika se můžou choulostivější nebo poctivější osoby navléct do ferratových setů, zvláště za vysoké frekvence lidí nebo za mlhavějšího počasí. Pokud jdete natěžko s tím, že se pak rovnou vracíte do údolí, nechte si zde bágl. My jsme si zde nechali aspoň hůlky :-) Cesta je velmi dobře značená – vede přes Mali Triglav a celou dobu je poctivě jištěna ocelovým lanem. V tomto úseku ještě nepotkáte tolik lidí, ale před Malim Triglavem se k vám přidají další z chaty Kredarica, kterou vidíte pod sebou. Doporučujeme min. rukavice, pevný krok a držení, a přilbu v úsecích, kde se cesty podcházejí, kvůli padajícím šutrům. V průběhu cesty nám vrchol připadal jako hřbitov, je to samý pomníček, většinou lidi umírali za bouřek.. Po hřebínku z Malého Triglavu je to jen krátký výšvih na vrchol, ze kterého se kochejte nádhernými výhledy. Na vrcholu najdete aktivisty prodávající pohled – není nad to, orazítkovat si pohled přímo na vrcholku :-)

Zpátky můžete jít stejnou cestou přes Mali Triglav nebo to vzít oklikou přes Triglavskou škrbinu, což by měla být ferrata obtížnosti C, ale prý velmi dobře zajištěna lany. Sestup k chatě je po suti.

Od Domu Planika sestupujeme k Vodnikovi stejnou cestou, jako jsme přišli. Kdo by chtěl zamířit rovnou k autu, má zde jednoduchou variantu, v sedle Konjski preval po značené cestě do Doliny Krma. My se bohužel ze zdravotních důvodů vracíme na chatu a trávíme zde ještě jednu noc.

Celkový čas výletu: 8,5 hod.

3. den – Vodnikov dom (1817 m n.m.) – Kovinarska koča (868 m n.m.)

Poslední den je už jen sestupový. Přímo od chaty vede trávou stezka do sedla Bohinjska vratca. To je naše dnešní poslední stoupání, odsud už jen klesáme. Nejdřív po suti, kde si to můžete buď zkrátit rovně dolů, když to umíte :-) nebo po vytyčené klikatící se cestě. Po pravé straně máme srázy, které jsme předevčírem viděli seshora, po úpatích se prohánějí kamzíci :-) Stezka pak klesá mezi velkými lopuchy a dostáváme se mezi stromy. Výhled máme vlevo na Konjski preval, odkud vidíme klikatící se stezku, kterou jsme teoreticky mohli jít sem už včera. S touto cestou se pak spojíme a přes krásný zelený palouk, který láká ke svačině, procházíme zalesněným údolním Krma až k autu.

Doplňující informace:

Použitá mapa: Geodeticki zavod Slovenje, mapa Triglav national park, cena v r. 2010: 8,10 Eur v turistickém infocentru Trnapu

Pitná voda k dispozici u chaty

Chata Vodnikov dom – velmi příjemné paní, od kuchařky po “recepční” – jak zjistily, že jsme Češi, hned pookřály, daly nám 2 krajíce chleba zdarma, říkaly nám “naši” a ptaly se nás, jestli je vše ok.. Pokojík jsme měli s oknem přímo na Triglav :-) Cena ubytování cca 30 Eur/noc/nečlen OAV/4lůžák